"Látni fogjuk, mikor megsül a tojás."
(spanyol mondás)
Velazquez korai – sevillai –
korszakának bodegonesképei első ránézésre azok, amik: olykor
könnyed, máskor komor hangulatú zsánerképek a nép egyszerű
alakjaival, zenészekkel, tojást sütő öregasszonnyal,
étkező-italozó emberekkel. Azonban e hétköznapi események első
rétege alatt rejlik az egyszerű alakok és tárgyak mögötti, ám
épp e tárgyak és alakok révén megnyilvánuló második, nem
hétköznapi tartalom.E második tartalom nyilvánvaló
azoknál a bodegonesképeknél, melyekben a zsánerkép keveredik
egy direkten ábrázolt bibliai témával. Krisztus Mária és Márta
házában című festmény előterében egy öreg és egy fiatal
nőalak látható, tőlük jobbra egy kissé a néző felé
billentett asztalon a vacsora kellékei sorakoznak: halak, tojások
és fokhagymák.
A fiatalabb nő a vacsora készítésével foglalatoskodik, az öregebb tanítói célzattal a két különböző keresztényi életút példázatául szolgáló bibliai jelenet felé mutat. A Krisztus szavait hallgató Mária a kontemplatív élet, míg Jézust étellel megvendégelő Márta a szűkölködők megsegítésére irányuló tevékeny szeretet megtestesítője. Noha a két sík, a zsáner és a bibliai jelenet szerkesztésileg jól elkülönül, de több síkon össze is kapcsolódik. Egyrészt az öreg nőalak már említett kézmozdulatával, másrészt a csendélet tárgyainak oly módon történő elhelyezésével, ami alapján azok a biblia alakoknak feleltethetők meg. Valószínűleg nem véletlen, hogy egy tányér hal (a hal görögül ikhtüsz, ami a „Jészusz Khrisztosz Theu Hüoisz Szótér” (1.) névből képzett mozaikszó is) a sötét ajtónyílással kiemelt Krisztus alak alatt kap helyet, a két tojás pedig a fenti jelenet két nőalakjának lélek-szimbólumaként hever a tányértól jobbra. Mivel a hal Krisztus-jelkép, illetve a tányérra készített hal eucharisztikus szimbólum, ezért a nőalakok nemcsak a sütéshez készülnek elő, hanem az Úrvacsorára is. Az Eucharisztia eredeti értelmében nem pusztán hálaadás és az utolsó vacsora illetve a keresztáldozat felelevenítése, hanem ez utóbbi átélése is, így a hal elfogyasztásával az étkező kerül a halál gyomrába, és ezért nézhet ránk félve az öreg nő által „vezetett” fiatal lány, aki az étellel együtt saját szenvedését és ideiglenes halálát készíti elő. E festménnyel ellentétben Velazquez legtöbb bodegonesképe direkt bibliai jelenetek nélkül, de ikonográfiailag beazonosítható szimbolikus képi elemekből épül fel. Hogy e képi elemek egyben jelképek is, az azáltal valószínűsíthető, ha e tárgyakat megfosztjuk a jelképiségüktől.
Velazquez Tojást sütő öregasszony
című festményénél például e módszer egy értelmetlen és a
kép komor tónusaihoz tartalmilag nem illő komikus zsánerképet
eredményez, melyen egy ránk bambuló félrészeg ifjú borral a
kezében tökkel a hóna alatt várja, hogy elkészüljön az étel.
De ha észrevesszük, hogy egy képzeletbeli átló két szélén
helyezkednek el az (újjá)született lélek jelképei (tojás,tök),
míg e kettő között sül a „halál”, akkor e második
tartalommal már értelmet nyer a kép: jobbról balra vagy balról
jobbra haladva e képzeletbeli átlón a születés-halál-születés
hármasság nyugszik, így e zsánerjelenetből beavatási
szertartás lesz. Krisztus Mária és Márta házában című táblán
Krisztus tanítja Máriát, az idősebb nőalak a lányt, itt a
halált kavargató bölcs asszony fedi fel a komoly ifjúnak a halál
és születés misztériumát. Az első képen a hal, a másodikon
a bor eucharisztikus jelkép. A fiatal nőalak csak előkészül a múltbéli
szenvedés és kereszthalál megidézésére és átélésére, a Tojást sütő öregasszony ifja
viszont már a haldoklás stádiumából néz ránk: a lelkek sülnek,
az ifjú kezében tartott üveg már félig üres. Noha ez utóbbi
festménytől némileg különböző zsánerjelmezben, de szintén e
beavatás folyamatát örökíti meg Velazquez két másik
festményen, az Étkezőkön és a Három muzsikuson.
A barokk ábrázolásokra jellemző
chiaroscuro (fény-árnyék hatás) technikával megfestett képen a
gyerek tekintetével a nézőt invitálja a mulatozók asztalához,
kezével egy pohár bort emel bemutatván a zenészek jókedvének
forrását. Tőle kicsit balra egy majom gubbaszt, ami e képnek mint
egyszerű életképnek az értelmezése szerint a jelenet groteszk
jellegét hivatott hangsúlyozni. E festmény a reneszánsz
hagyományt követve ugyan, de rendhagyó módon jeleníti meg a három életkort: balra a gyerek,
jobbra a hegedülő öreg, középen a vihuelán (gitár őse) játszó
főalak, arcának gyerek felőli oldalán gyér, a vörös vonójú
bölcs felőli részén dúsabb szakállal: az ifjú épp férfivá
érik. A muzsikáló férfi vihuelájának kopott fogólapjával
szemben a gyerek hóna alá helyezett hangszerének fogólapja homogén fekete,
ezért a nevetése a zenélés előtti állapot felszabadult
nevetésként értelmezhető. E zenélés előtti állapotot
tükrözheti és az ellentétek kezdeti és még szétválasztatlan
egységét szimbolizálhatja a gyerek zekéjének fekete-arany
ellentéte is, ami szétválva tér vissza a másik két alak
zekéjének feketéjében és aranyában.
E festmény számos szerkesztésbeli és
tartalmi hasonlóságot mutat az Étkezők című bodegonesképpel.
Eucharisztikus jelképek, hal, kenyér, bor, gránátalma (2.)
az asztalokon, körülöttük három-három alak egy jól és egy
kevésbé jól látható árnyékkal: egyik képen a már említett
majom, mint a személyiség állati aspektusa gubbaszt a bal szélen,
az Étkezőkön egy démon áll a főalak mögött. A gyerek karja
rímel a majoméra, az Étkezők ifjának keze viszont nem csak
rímel, hanem eggyé is válik a négyfelé szabdalt koponyatető
arcú csuklyás démon kezével,
vagyis az árnyék-főalak kapcsolódása az
Étkezőkön közvetlen, a másik képen közvetett: a majom
gyümölcsére rímelő bort a gitárszárnyú gyerek nem issza,
hanem közvetítőként nyújtja a muzsikusnak.
Az
asztalokon itt és ott is egy- egy pohár világos, a kezekben
egy-egy sötétségtől piszkos ital látható. Két „kehely”,
ahogyan az Újtestamentum is két kelyhet említ.
Getsemane-kertbeli kehely/"keserű pohár" az, amit az angyal nyújtott át Jézusnak a halálküzdelem után.
Ez a kehely a sors kelyhe, melynek kiürítése egyet jelent a
szenvedéssel, a halállal, az ősbűnnek a szenvedés és halál
általi eltörlésével s az utolsó vacsora/Eucharisztia kelyhének illetve e kehellyel azonos, a Keresztrefeszítés ábrázolásokon az angyalok kezében látható kehelynek a megtöltésével.
![]() |
Kelyhek Cranach Krisztus az olajfák hegyén és Raffaello Keresztrefeszítés festményén (részletek). |
A Velazquez alakok kezében e
keresztszár alatti kehely/utolsó vacsora kelyhe egyben a halálküzdelem kelyhe is, s ha e keserű
eucharisztikus pohár elfogadása a Golgotán lezajló eseményeknek
a vér nélküli átélését jelenti , akkor a főalakokra nehezedő
árnyékok sem csak személyes, hanem kollektív árnyékokként és
az áttételes keresztrefeszítésnek megfelelően áttételes
ősbűnként is értelmezhetők. (3.) Mindezek alapján az
osztatlan egységet és a közvetítői szerepet betöltő gyerek
kezében tartott „kehely” felől nézve a Három muzsikus
központi alakjának fájdalmas arckifejezésén a halál felvételével
járó küzdelem jelenik meg , míg ugyanez a központi arc a
megdicsőülés aranyában ragyogó, véres vonójú idősebb zenész
és az eucharisztikus jelképek (kenyér, bor) felől tekintve már a
haldoklást sugallja. (4.) Az alakok számán, a főalakokhoz kapcsolódó
árnyékokon, és az eucharisztikus jelképeken túl a két kép
közti hasonlóság a központi tengelyhez képest enyhén jobbra
húzó (s így a balra helyezett árnyékokkal ellenkező)
háromszögbe zárható kompozíciós megoldásban is tetten érhető.
A háromszög csúcsán a fő alakok
arca, a háromszög szélein belül pedig a mellékalakok karjai
kapnak helyet: egyiken bort nyújtó és hegedülő karok, másikon
egy halat elnyelni készülő ember végtagja és egy, a központi
alakra mutató kéz. A gyümölcsöt szorongató majom illetve a
bort emelő csuklyás démon, tehát az árnyékok mindkét képnél
a háromszögön kívül helyezkednek el. De míg a
Három muzsikuson az árnyék a háromszög bal szárán kívül
gubbaszt, addig az Étkezőknél az árnyékalak , bár szintén a
háromszögön kívül, de annak csúcsa felett trónol. A sötétség
e uralmi helyzetének további hangsúlyozásaként pedig egy a
háromszög kompozícióba fentről behatoló másik, lefelé
fordított háromszög-kompozíció is megfigyelhető, alján az
ifjú arccal, fent a széleken a démon fejével és egy kard
markolatával, aminek a hegye az elnyeletéstől rettegő és kínjában nevető ifjú nyakára szegeződik.
Az Étkezők központi alakja
azonos a Tojást sütő öregasszony ifjával, és e ifjú az, aki –
szintén egy árnyékkal a háta mögött – feltűnik A sevillai
vízárús című festményen is. Érdemes e festmények legifjabb
alakjainak gesztusait a Három muzsikus gyerekével kiegészítve
egymás mellé helyezve megvizsgálni, hogy az általuk betöltött
szerepek közti különbségek körvonalazódjanak.
A Három muzsikuson nyújtja a gyerek – mintegy közvetítőként
– a poharat, A sevillai vízárúson elfogadja, az Étkezőkön és
a Tojást sütő öregasszonyon már fogyasztja az italt, vagyis –
feltételezésem szerint – Velazquez utóbbi két képen a
folyamatban lévő beavatást, A sevillai vízárúson a beavatás
kezdetének pillanatát örökíti meg. Ahogyan Velazquez Krisztus Mária és Márta házában festményén a hal a zsáner felől tekintve étel, a jelképiség oldaláról vizsgálva eucharisztikus szimbólum,
ugyanígy A sevillai vízárús függőujjú zimarrát viselő sokat
élt bölcsének poharában látható füge is többrétegű
jelentéssel bír. A füge a víz frissen tartására szolgált a
korabeli Spanyolországban. Másrészt e gyümölcs az élet vizébe
helyezett Szentlélek-jelkép is lehet, ugyanakkor ősbűn-szimbólumként is értelmezhető: a teremtéstörténet tiltott fája ugyanis egyes bibliamagyarázatok
szerint nem alma-, hanem fügefa volt, a bűnbeeséssel
öntudatra ébredt emberpár ezért takarta el az ágyékát
fügefalevéllel. Noha a gyümölcsnek a Szentlélekkel és az
ősbűnnel való azonosítása ellentmondásosnak tűnhet, de
elképzelhető, hogy Velazquez e gyümölcsbe sűríti azt a két
jelentést, amit a Három muzsikuson két alakban ábrázol: egyik
fentebbi értelmezés szerint a Három muzsikus majma az árnyék/ősbűn
és a gyerek a közvetítő, itt a füge egyszerre ősbűn, illetve
közvetítő (Szentlélek) a beavatandó és a beavató személy
között.
Velazquez
e fent elemzett bodegones festményeit körülbelül
három év leforgása alatt, 1617 és 1620 között készítette. Noha
túl könnyelmű ítészi gesztus lenne Velazquez e bodegonesairól egyetlen egységes sorozatként beszélni, de a Tojást sütő
öregasszony, az Étkezők és A sevillai vízárús ifjú alakjainak
egyezése, a Három muzsikuson, az Étkezőkön és A sevillai
vízárúson megjelenő árnyékok,a rendre visszatérő
eucharisztikus jelképek (hal, kenyér, bor), illetve a festmények
közötti fent megvilágított tartalmi és szerkesztésbeli összefüggések alapján úgy
gondolom, hogy e zsánerképek esetében nem csak egyszerű életképekről és a nép egyszerű alakjainak ábrázolásáról, hanem egyfajta eucharisztikus beavatásnak a különböző stádiumairól: a beavatás előkészületéről ( Krisztus Mária és Márta házában), kezdetéről ( A sevillai vízárús) és folyamatáról ( Tojást sütő öregasszony, Három muzsikus, Étkezők) is beszélhetünk.
Jegyzetek:
1. Magyarul:
„Jézus Krisztus, Isten Fia, Megváltó
2. A gránátalma ősi termékenységszimbólum, a görög mitológiában
pedig a halálhoz láncoltság jelképe: Hádész gránátalmát
adott az alvilágba szállt Perszephonénak (Proserpina), tudván,
hogy aki az alvilág étkéből eszik, az végérvényesen soha nem
hagyhatja el a halál területét. A kemény héj miatt a gránátalma
a keresztény ikonográfiában Mária érintetlenségének a
szimbólumává is válhatott, és ahogyan a kivirágzó vagy
gyöngyökkel ékesített kereszt egyszerre szimbolizálja a halál
és az újjászületés állapotát, éppígy a gránátalma is e
két stációt egyesíti: magjának vöröse a szenvedés és a
halál, a gyümölcs megnyílt héja a megnyílt sírt, az onnan
távozó magok a sírból való születés jelképei. Nem tudni, hogy
e asztalra helyezett két gyümölccsel a halálba zártság és a
megnyílva születés állapotának megidézése volt e a festő
célja, de az almák melletti eucharisztikus jelképek, a kenyér és
a bor miatt e két gyümölcsöt érdemes halál és/vagy feltámadás
szimbólumokként kezelni, és megfigyelni, ahogyan az
élet/halál e gyümölcsei mellé készített kés a jobboldali
alakon keresztül mutat a központi alakra.
![]() |
Perszephoné Hádész birodalmában, kezében gránátalmával Rossetti festményén, háttérben a külvilág/élet fénye |
![]() |
A jobboldali alakon "keresztül" a főalakra mutató kés a gárántalmák mellé helyezve. |
3
A gyerek háta mögött gubbasztó majom a középkori hagyományban
a kísértő és az ősbűn, vagyis mindazon rossz, amik Évát bűnbe
vitték. E hagyomány köszön vissza a Hubert van Eycknek
tulajdonított Friedsam-féle Angyali üdvözlet majomformára
faragott konzolján és Dürer Madonna majommal című metszetén (forrás: Panfosky). E
képeken az „első Évát” bűnre csábító állat Mária mint a
bűnt közvetve (Krisztus világrahozatalával) eltörlő „második
Éva” mellett jelenik meg, míg a brüsszeli Bibliothéque
Royaleban található „Ci nous dis” Utolsó vacsorát ábrázoló
miniatúráján a majom Jézusnak, mint az bűnt eltörlő „második
Ádámnak” az asztalánál foglal helyet.
![]() |
Hubert van Eycknek tulajdonított Friedsam-féle Angyali üdvözlet majomformára faragott konzolja és Dürer Madonna majommal című metszete |
![]() |
„Ci nous dis” Utolsó vacsorát ábrázoló miniatúrája majommal |
![]() |
Majomszerű alak, mint a személyiség árnyékrésze Goya Los Caprichos-sorozatának egyik rézkarcán |
4. Ha a Három muzsikuson a majmot (áttételes) ősbűnként, a gyereket közvetítőként, a központi alakot pedig az eucharisztikus beavatást átélő személyként értelmezzük, akkor adja magát a gyereknek a Getsemane-kert kelyhet hozó angyalával való azonosítása. Noha az angyal a kehellyel száll alá , míg a gyerek -- az egyik értelmezés szerint -- a
gyümölcsöt az árnyékból „emeli fel” és nyújtja italként
a vihuelán játszó muzsikusnak, vagyis egyik esetben a kehely útja
fentről le, míg másik esetben lentről (árnyékból) vezet
felfelé, ezért látszólag ellentmondást rejt magában a gyerek-
angyal párhuzam. De a Getsemane-kertbeli fentről jövő kehelynek
a tartalma nagyon is sötét és e világi : ez tartalmazza a
beteljesítendő sorsot, aminek beteljesítése a passió egésze és
e sors azaz az ősbűn felvételének visszautasítására tett
Getsemane-kertbeli kísérlet az, amit az Újtestamentum Jézus
halálküzdelmének nevez.
Amennyiben a
gyerek és majom kéztartásának hasonlósága alapján a kisfiú
által felemelt bort nem az ősbűn/árnyék „folytatásaként”
és az árnyék manifesztumaként , hanem a majom pozitív
ellentéteként vagyis az „Úr poharaként” kezeljük, akkor a
jelenet Eucharisztikus jellege megmarad csak a Passiót megelőző
esemény (Jézus halálküzdelme a Getsemane-kertben) megidézése
„tűnik el”.
Kedves Bálint!
VálaszTörlésérdeklődnék, hogy mit gondol a budapesti Valezquez képről? Azon is van hal, kenyér és bor...
üdvözlettel
Zarándy Tamás
köszönöm az érdeklődést, szándékosan nem a budapesti, hanem a fent elemzett festmény-variációt választottam, előbbit nehezebben lehetett volna beilleszteni az általam adott értelmezési keretbe, egyrészt, mert bár az ön által említett szimbólumok ott az asztalon szintén jelen vannak,s noha a fiatalember és a bort töltő lány komoly - s előbbinek tán kétségbeesett- arcvonása szintén azt sugallja, hogy a jelenet túlmutat egy egyszerű zsánerképen de egyrészt a budapesti képen az idősebb ember nyúl a borért, így kissé talán erőltetett lenne a festménynek a beavatás mentén történő értelmezése, másrészt a madridi kép hátterének árnyával lehet zökkenőmentesen összefűzni a másik három (vízárús, tojást sütő asszony, három muzsikus) árnyékot tartalmazó festményt
VálaszTörlés