A művészettörténetbe Mathias Grünewaldként bevonuló Mathis
mester az antonita rend egyik helybeli tanítójának, Guido Guersinek a megbízásából festette fő művét, az Isenheimi oltárt. A körülbelül
1515-re elkészült poliptichont eredetileg
a német-francia határon található Isenheim falu antonita kolostorának
kápolnájában helyezték el oly módon,
hogy a szerzetesek által különböző
gyógynövényekkel kezelt betegek, a bubópestis, és az epliepsziaszerű
izomgörcsöket, végtagleválást, súlyos hallucinációkat okozó anyarozs mérgezésben szenvedők mintegy a fizikai és lelki kínok enyhítése végett az
ágyukból láthatták Grünewald művét.
Az oltár
többszörösen kihajtható szárnyakból áll, melyeket a szerzetesek, mint egy
könyvet, a liturgikus naptár szerint lapoztak. A hét s így az év nagy részében
az oltárról csukott állapotában a Keresztrefeszítés tárult a betegek szeme elé,
melyet balról Szent Sebestyén,a pestisben szenvedők védőszentje, jobbról a
démon közelségéről mit sem sejtő Szent Antal, lent, a predellán a halott Krisztus
alakja keretez.
A középképen a nyers holt fakereszten leheli ki lelkét a halálfának
kiszolgáltatott test, elválasztva az elmúlás végérvényessége feletti
kétségbeesést a reménytől: lábainál a kezeit égre emelő szenvedélyesen
fájdalmas Mária Magdolna, tőle balra a fia elvesztésétől holtsápadtra váltan föld felé aléló
anya az őt támogató János apostollal, szemközt
a Krisztusra bizakodva mutató Keresztelő Szent János az aranykeresztet önként
ölelő báránnyal és az örök élet kelyhével. A két oldalszárny alakjai,
a cínóberszín leplet viselő Szent Sebestyén és a botjára támaszkodó Szent Antal
„szoborként” állnak a jobb táblán rendezetlenül burjánzó, a bal táblán immáron
rendezett borostyánlombokkal díszített kő talapzatokon.
E két szélső tábla bal illetve jobb felső sarkában egy-egy ablak, bennük kör alakú motívumok: egyiken mennyei jelenet glóriát hozó angyalokkal, másikon a szakrális térbe rontó vészt lehelő démon, kezében
az ólomkarikás ablak egy darabjával. Noha e táblák középpontjaiban három
különböző személy szerepel, de e táblák
alkotta képsor a főeseményt keretező szárnyak rímelése, a bárány tekintete, Keresztelő Szent János kézmozdulata, valamint a Keresztrefeszítés hármas embercsoportja és a predella jobboldali nőalakja alkotta ív révén jobbról
balra haladva, a fény és sötétség változó viszonyának kontextusában összeolvashatók:
jobboldalt a kísértésnek, mint a spirituális értelemben vett halál állapotának a kezdete, középen a sötét
éjszakába holt Krisztus alakja,
baloldalt a nyilazást túlélő Szent
Sebestyén jutalmával, a közeledő fénnyel (glória).
E jobbról közelgő
Nap-jelkép és a fehér bárány ellenére az
agónia görcsébe zárt monumentális halott
miatt az oltár eme első nézete összhatását
tekintve a halálé, az oltár első enteriőrje viszont témáival és pszichedelikus
színpompájával a világon keresztülömlő fény diadalútját
járja végig az alászállástól a felemelkedésig. A bal táblán egy gótikus
kápolnában a foganás látványa tárul a néző szeme elé. Az élet- és szoborszerű
alak alatti belső térben ülő Máriától balra a megtestesülés csodáját felfedő
függőny látható, az anya ruhaszegélyén pihen bölcsesség-szimbólumként egy
nyitott könyv összekötvén a romolhatatlan pávaszárnyas Gábriel arkangyal
alakjában megjelenő égi régiót Máriával, akit egy gazdagon díszített
baldachinos építmény alatt zenélő angyalok kísérnek a kisded születéséhez.
A gyermekét gyöngéden
ölelő anya körül Mária tisztaságára és a keresztségre utaló jelképek, üvegkancsó,
törölköző és dézsa pihen, utóbbi a zenélő angyalok és a születés jelenetének
határán. A születés és fürdetés után az anya szakadt halotti gyolccsal
törölgeti a kereszt alakú korallal díszített nyaklánccal játszó gyermekét. E jelenet helyszínét a háttér paradicsomi tájától és az ébredésében az
égboltozatot szinte felszakító Naptól egy kőfal választja el. E kőfallal berekesztett kert mint anyaméh burokként zárja magába az anyát a kisdeddel, akire a kőfal
nyílásában az elkerülhetetlen kereszt várakozik, melyen az újszülöttnek az
újjászületéshez keresztül kell haladnia, hogy azon túljutva visszaolvadhasson a Napba, ahonnan foganáskor magként hullott le a földre.
A szárnyas oltár
zárt, és első nyitott nézetének e fenti víziói után az antonita rend és a súlyos bőrbetegségben szenvedők
védőszentjének, Szent Antalnak a napján tárult fel az oltár belseje, Nicolas de
Haguenau mester 1505-ben készített aranyozott szobraival, középen a két szent (Szent
Jeromos,Szent Ágoston)között trónoló Szent Antallal, széleken Grunewald Szent
Antal festményeivel.
A legenda szerint az erdei vadak nyomai mentén indult el a kilencven éves Szent Antal a száztizenhárom éves Remete Szent Pál keresésére, miután egy álomból tudomást szerzett a nálánál többet élt remete létezéséről. Az oltár utolsó nézetének bal táblája kettejük találkozását, a jobb tábla Szent Antal megkísértését ábrázolja.
A legenda szerint az erdei vadak nyomai mentén indult el a kilencven éves Szent Antal a száztizenhárom éves Remete Szent Pál keresésére, miután egy álomból tudomást szerzett a nálánál többet élt remete létezéséről. Az oltár utolsó nézetének bal táblája kettejük találkozását, a jobb tábla Szent Antal megkísértését ábrázolja.
A találkozás helye egy vad, bizarr, sziklás táj eget szabdaló tar gallyakkal, buja növényzettel, Szent Pál lakhelyével, egy barlanggal, s egy gyümölcsökkel terhes pálmafával. A két remete között egy békésnek ható füves rét zöldell, melyet a két szenttől egy mohos fával kettészelt, két sziklatömb alkotta nyílás választ el, hasonló módon, ahogyan a születés jelenet ábrázolásán a kőfal, a kapu és a kereszt választja el a Paradicsomot a kisdedet magában rejtő belső kerttől.
A bő köpenyt viselő, méltóságteljes Szent Antal botjára támaszkodva hallgatja a szelíd arcú, de a démonok közt töltött időtől viharvert külsejű, pálmalevelekből készült tunikában ülő agg remetét. Pál egyik kezével látogatójára mutat, fejét az éppen érkező hollóra emeli, ahonnan a néző szemét a festő az éggel együtt elfolyó gallyakon keresztül vezeti le az előtérben ülő két szenthez, ezért az alakok kézmozdulatai nemcsak az eszmecserét kísérő mozdulatok, de a kenyér várását jelölő gesztusok is egyben . Noha a holló e történetben Isten küldötte, aki most a vendég miatt nem egy, hanem két szelet kenyérrel érkezik, de e fekete madár itt mégsem ellenpontozza, hanem erősíti a durva expresszivitással megfestett, baljósan rezgő szürkéskék ég szorongató hatását, melynek színei a tekergőző indákkal körülvett Szent Antal köpenyében térnek vissza.
A kísértés jelenetben e baljósan rezgő égben lappangó
borzalom zúdul az előtérbe kitisztítván hátul az eget és az életből a halál
vízszintesébe döntve a bal táblán még a közelgő vészt nem sejtő, nemes
tartásban ülő szentet. A művész elszabadult képzelete tombol, az öntudatától
szinte teljesen megfosztott mozgásképtelen szentet dülledt szemű veszedelmes démonok
hada lepi el, egyikük a hajjal együtt szinte a bőrt is lehúzza az arcról, egy másik az értelmét vesztett botot szorongató kézbe
vájja csőrét, egy ütlegeli, egy démon a lábával rugdossa az áldozatot.
E két oldalszárny a középütt trónoló Szent Antallal hasonló módon fűzhető össze, mint az oltár első zárt nézete. De míg ott balról érkezik a glória, jobboldalról a démon, a középképen pedig az ideiglenes halál állapotában leledző Krisztus alak kap helyet, addig az utolsó nézetben balról érkezik a fekete madár, jobboldalt tisztul az ég, középütt pedig trónol a jobb szárny tisztuló ege alatt még haldokló/megkísértett Szent Antal. E szobor Szent Antalt uralmi helyzetben ábrázolja bal kezében a négy sarokmintás életkönyvvel közepén a világtengelyt/életfát jelképező ötödik körrel, jobb kezében pásztorbottal. Mivel Szent Antal útja nem csak az oltár utolsó enteriőrjének témája, de alakja az oltár első zárt nézetén is megjelenik, s mert a szobor Szent Antalt a trónoló Krisztus-Pantokratorként jeleníti meg, ezért az oltár három nézetének ábrázolásai oly módon is egymás mellé helyezhetők, hogy abban a kereszten átvezető krisztusi út keveredik a megkísértett remete útjával és a glóriát elnyerő Sebestyénnel.
A jelenetek sora a sötétség beköszöntét megelőző pillanattól a sötétség betörésén (a kő talapzaton álló Szent Antal), tombolásán (kísértés) és teljes uralmán (kereszthalál) ível a fény közeledtén és beköszöntén át a dinamikus feltámadást követő statikus uralmi pozícióig. A két út közötti kapcsolat a holló csőrében látható eucharisztikus kenyér, amit úgy hoz a madár a gyanútlan remetének, mint ahogy az angyal hozta a kelyhet a vért izzadó Krisztusnak, s mely kenyér elfogyasztása az újjászületést megelőző halál átélését eredményezi, ami Szent Antalnál nem a kereszt, hanem maga a kísértés.
A kísértés jeleneten lent, a sarokban egy hártyás lábú, vöröses kelésekkel tarkított üszköszöld emberszerű hibrid látható széttárt lábakkal. Ugyanott ül, ahol az utolsó nézet bal tábláján a gyógynövények közt a méhösszehúzódást serkentő vasfű is virágzik. E hibrid nem kísérteni jött, hanem szülni. Az oltár első enteriőrjének születés jelenetén egyszerre látható a kint és a bent, az anya gyermekével az anya méhét jelképező kertben, éppígy értelmezhető a kísértés, mint a vajúdó hibridben lezajló esemény kinti ábrázolása. Ahogyan az anyaméhből a kisdednek az újjászületésért át kell mennie a kert kapuján és a kereszten, úgy kellett átélnie Szent Antalnak a halált. Ily módon a megkísértett Szent Antal alakja olyan, mintha a berekesztett kertet a Paradicsomtól elválasztó kőkerítés nyílásában haldokolva születne épp bele a Paradicsomba, hogy aztán ott a születést és halált túlélve elfoglalhassa helyét a trónszéken.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése